راهنمای کامل دوران بارداری و زایمان گربه

اینکه در طول دوران بارداری و زایمان گربه باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید و چه نکاتی را رعایت کنید، برای سلامت گربه مادر و بچه گربه ها بسیار مهم است. گربه های باردار معمولا به عنوان مادر استقلال عمل زیادی از خود نشان می دهند و می توانند در شرایط مختلف زایمان کنند. با این حال، صاحبان حیوانات خانگی می توانند در خانه اقدامات متعددی را برای افزایش ایمنی و آسایش گربه های ماده در این دوران انجام دهند.

یکی از مهمترین اقداماتی که صاحبان می توانند در این دوران انجام دهند، آماده کردن یک محیط امن و راحت برای زایمان است. مثلا یک جعبه یا سبد نرم با ملحفه های تمیز، در گوشه ای آرام و دنج خانه قرار داده شود تا گربه ماده بتواند آن را به عنوان محل زایمان خود انتخاب کند. همچنین مهم است که دسترسی آسان به آب و غذای مقوی برای گربه فراهم باشد تا بتواند در این دوران سخت نیازهای تغذیه ای خود را برآورده کند. علاوه بر این، نظارت منظم بر روند بارداری گربه توسط یک دامپزشک حرفه ای می تواند به شناسایی و پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی کمک کند.

با پت فودا همراه باشید تا با هم به بررسی کامل دوران بارداری گربه بپردازیم و با اقدامات لازم این دوران آشنا شویم.

نکات کلیدی در مورد بارداری گربه ها

  • دوره بارداری برای گربه ها حدود دو ماه یا 63 الی 65 روز است.
  • گربه های باردار باید قبل از بارداری واکسینه شوند، در مورد وجود کرم ها و انگل ها بررسی شوند و با رژیم غذایی پرکالری خاصی تغذیه شوند.
  • اکثر گربه ها کل بچه گربه های خود را ظرف شش ساعت تحویل می دهند.
  • تنها راه جلوگیری از بارداری در گربه ها عقیم کردن آنهاست.

یک گربه در چه سنی می تواند باردار شود

یک گربه در چه سنی می تواند باردار شود؟

گربه های ماده، یک بار که به بلوغ جنسی می رسند و چرخه های فحلی آنها شروع می شود، می توانند باردار شوند. این معمولا در سن 5 تا 6 ماهگی اتفاق می افتد، اگرچه برخی بچه گربه ها با توجه به فصل تولدشان  ممکن است از 3 یا 4 ماهگی شروع به فحل شدن کنند. چرخه های فحلی هر دو هفته یکبار رخ می دهد که به گربه ها امکان می دهد در یک فصل چندین بار آماده جفن گیری شوند. در حالی که باروری گربه ها معمولا حدود 8 سالگی کاهش می یابد، با این حال تنها روش قطعی برای پیشگیری از بارداری در گربه، عقیم کردن اوست.

دوران بارداری گربه چقدر طول می کشد؟

دوره بارداری در گربه ها معمولا حدود دو ماه یا 63 الی 65 روز طول می کشد. این دوره را می توان به سه دوره تقسیم کرد که هر کدام تقریبا 20 روز به طول می انجامد.

چگونه می توان فهمید یک گربه باردار است؟

تشخیص بارداری در گربه ها در 20 روز اول (دوره اول) تقریبا کار دشواری است. اولین نشانه قابل توجه از بارداری گربه معمولا حدود 16 تا 20 روز پس از آن مشاهده می شود، که با تغییراتی در نوک پستان ها که به آن “صورتی شدن” گفته می شود، مشخص می شود و نوک پستان های گربه صورتی تر و برجسته تر می شوند. گربه ها در این مراحل اولیه اغلب دوستانه تر و آرام تر می شوند.

تقریبا در 20 روز آخر دوران بارداری ، بزرگ شدن شکم و پستان ها بیشتر قابل مشاهده است. گربه ماده در این دوران ممکن است شروع به نظافت و لیسیدن بیشتر شکم و ناحیه زیر دم خود کند، و به دنبال مکان های مناسب برای لانه سازی و محل زایمان بگردد.

چگونه میزان پیشرفت بارداری گربه را تشخیص دهیم؟

تعیین تاریخ زایمان گربه می تواند دشوار باشد، مگر اینکه بارداری از طریق جفتگیری عمدی صورت گرفته باشد. اینجا برخی راهنمایی های کلی برای کمک به تخمین زمان بارداری گربه ذکر شده است:

– یک دامپزشک ممکن است حدود دو هفته و نیم پس از بارداری بتواند وجود جنین ها را احساس کند.

– ضربان قلب بچه گربه ها از طریق سونوگرافی در 3 تا 4 هفتگی دوران بارداری قابل مشاهده می شود.

– بچه گربه ها زمانی در عکس رادیولوژی قابل مشاهده می شوند که استخوان بندی آنها کلسیم گرفته باشد (معمولا حدود 6 هفتگی).

با ترکیب این نشانه های مهم و مشاهده رشد پستان و رفتارهای گربه در خانه، می توان میزان پیشرفت بارداری گربه را تخمین زد. باید توجه داشت که به دلیل کوتاه بودن دوره بارداری در گربه ها، ممکن است خطای محاسباتی جزئی در تخمین زمان زایمان وجود داشته باشد.

معاینه دامپزشکی همچنین می تواند به رد وضعیت شبه بارداری کمک کند، یک شرایط نادر که گربه ها رشد پستان و حتی شیردهی را نشان می دهند، بدون اینکه بچه ای در کار باشد.

مراقبت از گربه باردار

مراقبت از گربه باردار

در مورد مراقبت های بهداشتی عمومی، گربه های بارداری نیازهای خاصی دارند که باید برای اطمینان از سلامتی آنها برآورده شود. در ادامه با هم به بررسی این موارد میپردازیم.

تغذیه گربه باردار

گربه های باردار به رژیم غذایی پرکالری برای تامین رشد سالم بچه گربه ها نیاز دارند. برای اطمینان از تغذیه کافی، ترجیحا از غذاهای تجاری مخصوص گربه که ویژه دوران بارداری و شیردهی یا رشد بچه گربه ها است استفاده کنید. غذای خشک و تر رویال کنین مدل Mother & Baby یک انتخاب توصیه شده و قابل اعتماد برای گربه های باردار است.

گربه های ماده را در پایان ماه اول بارداری به این رژیم غذایی پرکالری عادت دهید و تا زمان از شیر گرفتن بچه ها، این رژیم غذایی را برای آنها ادامه دهید.

باید به گربه های باردار در طول روز وعده های غذایی زیادی داده شود. معمولا دریافت غذای آنها زمانی که جنین ها در حال رشد هستند و فضای بیشتری در شکم اشغال می کنند کاهش می یابد، بنابراین نیاز به وعده های غذایی بیشتری با مقادیر کمتر دارند.

واکسیناسیون گربه های باردار

بهترین کار این است که گربه ها را قبل از بارداری واکسینه کنید تا از بیماری ها، نقص های مادرزادی و خطر سقط جنین ناشی از بیماری های عفونی جلوگیری شود. گربه های ماده واکسینه شده می توانند از طریق شیردهی و انتقال از طریق خون،  آنتی بادی ها را به بچه های خود منتقل کنند.

اگر گربه شما قبل از بارداری واکسینه نشده بود، بهتر است تا بعد از زایمان منتظر بمانید و سپس او را واکسینه کنید. هرگز نباید واکسن های زنده به حیوانات باردار داده شود، زیرا خطر قابل توجهی برای جنین های در حال رشد دارند. اما واکسن های کشته شده، مانند بیشتر واکسن های هاری، ممکن است در صورت تشخیص دامپزشک تجویز شوند.

پیشگیری از بروز انگل در گربه های باردار

ادامه پیشگیری از انگل در گربه های باردار با استفاده از محصولات ایمن، امری مهم است. به عنوان مثال، داروی فرانلاین گلد توسط FDA برای محافظت از گربه های آبستن در برابر کک و کنه تأیید شده است. در مورد محصولات ایمن برای گربه باردار خود با دامپزشک مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید که نمونه مدفوع گربه را برای آزمایش وجود کرم به دامپزشک ارائه دهید. برخی از کرم های روده ای به راحتی در دوران آبستنی و شیردهی از مادر به بچه ها منتقل می شوند که می تواند رشد بچه گربه ها را مختل کند. انواع مختلفی از داروهای ضد کرم برای استفاده در گربه های باردار موجود است و دامپزشک می تواند به شما در انتخاب یک نوع که انگل های شناسایی شده در نمونه مدفوع را هدف قرار می دهد کمک کند.

بیماری در گربه های باردار

بیماری در گربه های باردار

گربه ها در پنهان کردن ناراحتی و بیماری خود زمانی که احساس خوبی ندارند، بسیار ماهر هستند. به همین دلیل مهم است که باید گربه باردار خود را به دقت از نظر هرگونه علائم ظریف بیماری زیر نظر داشته باشید. اگر گربه شما غذا نمی خورد، اسهال دارد یا استفراغ می کند، لازم است او را نزد دامپزشک ببرید.

اگر گربه شما در هر زمانی از دوران بارداری، ترشحات واژینال و به ویژه ترشحات خونی داشته باشد، این وضعیت اصلا طبیعی نیست. در این صورت، باید برای او یک ویزیت فوری با دامپزشک ترتیب دهید.

آماده سازی گربه برای زایمان

زمانی که گربه شما وارد دوره آخر بارداری می شود، مهم است که یک محل آرام و دنج برای لانه سازی او در نظر بگیرید. این کار به او کمک می کند تا فضای راحتی برای زایمان داشته باشد. اگر چنین فضایی را فراهم نکنید، گربه ممکن است مکان نامناسب تری را برای زایمان انتخاب کند.

محل لانه سازی ایده آل باید امکان مشاهده راحت گربه و بچه گربه ها را فراهم کند و فضای کافی داشته باشد. برای مثال یک جعبه که با ملحفه یا حوله های قدیمی تمیز پوشانده شده است، می تواند یک انتخاب خوب باشد. همچنین مطمئن شوید که این محل فاقد جریان زیاد هوا است، زیرا بچه گربه ها به نوسانات دما حساس هستند و نباید در معرض سرما قرار بگیرند.

نشانه های شروع زایمان در گربه

در طول زایمان، گربه ماده اغلب تغییرات رفتاری ظریفی را نشان می دهد که می تواند نشانه شروع فرآیند زایمان باشد. از همه مهمتر اینکه ممکن است یک روز قبل از شروع زایمان، غذا نخورد. علاوه بر این، ممکن است رفتارهایی مانند خراشیدن محل انتخاب شده برای لانه سازی و کمی آشفته بودن را از خود نشان دهد. کنترل دمای مقعدی نیز می تواند کمک کننده باشد، زیرا کاهش دما به زیر 38 درجه سانتیگراد معمولا نشان می دهد که زایمان در همان روز آغاز خواهد شد.

در مرحله اولیه زایمان، انقباضات در گربه شروع می شوند، هرچند ممکن است به صورت قابل مشاهده آشکار نشوند. مرحله دوم، نشانه های فعال تری را نشان می دهد، زمانی که گربه ماده در حین عبور بچه گربه از لگن نشانه هایی از کشش و زور زدن از خود بروز می دهد که به وضوح قابل مشاهده است. این مرحله معمولاً بین 5 تا 30 دقیقه برای هر بچه گربه طول می کشد و بچه ها در یک کیسه پرده جنینی با سر رو به جلو متولد می شوند.

مرحله سوم زایمان بیشتر منفعلانه است و شامل دفع باقیمانده کیسه های جنینی و جفت برای هر بچه گربه می شود. این کیسه ها معمولاً به رنگ سبز تیره هستند و برای هر بچه گربه باید یک جفت دفع شود. معمولاً مراحل دوم و سوم برای هر بچه گربه به صورت متناوب رخ می دهند، اگرچه گاهی ممکن است قبل از اتمام این مرحله برای بچه گربه قبلی، بچه گربه بعدی متولد شود. گربه های ماده معمولاً جفت ها را می خورند که یک رفتار طبیعی است.

توجه داشته باشید که به ازای هر بچه گربه باید یک جفت هم خارج شود، در صورتی که در پایان فرایند زایمان تعداد جفت ها از تعداد بچه گربه ها کمتر بود حتما با دامپزشک تماس بگیرید.

در حالی که نظارت بر گربه در طول زایمان مهم است، اما مداخله باید به حداقل برسد، مگر اینکه نشانه هایی از عوارض وجود داشته باشد. گربه ها توانایی مکث در زایمان بین بچه گربه ها را دارند، که این مکث می تواند تا 24 تا 36 ساعت طول بکشد. این توقف، زمانی محتمل تر است که گربه در محیط زایمان خود احساس امنیت نکند.

مراقبت های پس از زایمان گربه

چقدر طول می کشد تا گربه زایمان کند؟

در شرایط عادی، بیشتر گربه ها در یک بازه زمانی 6 ساعته همه بچه های خود را به دنیا می آورند. اما با این حال، وقفه ها در زایمان، همانطور که قبلا توضیح داده شد، می تواند این مدت را طولانی تر کند. در حالی که یک فاصله طولانی تر بین بچه گربه ها بدون انقباضات ممکن است نرمال باشد، اما انقباضات طولانی مدت و شدید، نگران کننده است.

اگر گربه شما برای بیش از 20 دقیقه انقباضات قابل مشاهده را تجربه کند بدون اینکه بچه گربه ای به دنیا بیاید، یا اگر رد کردن بچه گربه ای که در دهانه رحم قابل مشاهده است بیش از 10 دقیقه طول بکشد، لازم است فورا با یک دامپزشک برای کمک تماس بگیرید. این نشانه ها می تواند نشان دهنده عوارضی باشد که به توجه حرفه ای برای اطمینان از سلامت گربه مادر و نیز بچه گربه ها نیاز دارد.

مراقبت های پس از زایمان گربه

پس از اینکه همه بچه گربه ها متولد شدند، مهم است که بررسی کنید آنها خشک هستند و بینی و دهانشان باز است. البته در اکثر موارد گربه مادر پس زایمان بچه گربه ها را میلیسد و نظافت میکند تا اطمینان حاصل کند راه تنفس آنها باز است. اگر ممکن است، بدون اینکه بچه گربه ها اذیت شوند لانه آلوده به کثیفی را تمیز کنید تا گرمی و خشکی بچه ها حفظ شود.

ایده آل این است که دمای جعبه لانه سازی را در هفته اول بین 29 تا 32 درجه سانتیگراد نگه دارید. در شرایط عادی، بچه گربه های سالم برای یافتن اولین وعده غذایی خود نیاز چندانی به کمک ندارند. بر روی گربه مادر نظارت داشته باشید تا مطمئن شوید که رفتارهای شیردهی معمول را از خود نشان می دهد. اگر گمان می کنید که گربه در حال رد کردن بچه ها و ممانعت از شیر خوردن آنها است، برای ارزیابی با دامپزشک خود مشورت کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دسته بندی
جدیدترین مقالات
همراه همیشگی حیوانات خانگی شما هستیم
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من