پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

چگونه به پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها بپردازیم؟

هجوم کک و کنه می‌تواند مشکلات قابل توجهی برای حیوانات خانگی و صاحبان آن‌ها ایجاد کند. بنابراین، بسیار مهم است که پیشگیری از کک و کنه را در برنامه‌ی مراقبت منظم از گربه‌ی خود بگنجانید. استفاده از داروهای پیشگیری کننده از کک و کنه به صورت ماهیانه می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که گربه‌ی شما بدون توجه به مکان‌هایی که تردد می‌کند سالم و عاری از اینگونه آفات است.

با استفاده از این اقدامات پیشگیرانه، نه تنها گربه خود را از ناراحتی و مشکلات سلامتی احتمالی مرتبط با آلودگی کک و کنه محافظت می‌کنید، بلکه به سلامت کلی آنها نیز کمک می‌نمایید. استفاده‌ی منظم از این اقدامات پیشگیرانه رویکردی مسئولانه و مراقبتی برای مالکین حیوانات خانگی است و تضمین می‌کند که گربه شما می‌تواند از زندگی شاد و سالمی برخوردار باشد.

چرا پیشگیری از کک و کنه برای گربه ها مهم است؟

کک‌ها و کنه‌ها انگل‌هایی هستند که در قسمت بیرونی بدن حیوان میزبان زندگی کرده و از طریق گاز گرفتن از خون آن‌ها تغذیه می‌کنند. اگرچه کک‌ها موجودات کوچکی هستند، اما بزاق آن‌ها می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک جدی، کم خونی، عفونت، خارش و درماتیت شود. به طور مشابه، نیش کنه نیز می‌تواند منجر به عفونت، آبسه، فلج و حتی مرگ حیوان گردد!

به غیر از واکنش‌های آلرژیک، کک و کنه‌ها می‌توانند بیماری‌های مختلفی مانند بابزیوز، بیماری لایم، تب منقوط کوه‌های راکی (نوعی عفونت باکتریایی)، آناپلاسموز، کرم نواری و بارتونلوزیس را به گربه‌ها منتقل کنند. اگرچه گربه‌ها در مقایسه با سگ‌ها کمتر به بیماری‌های قابل انتقال از کنه مبتلا می‌شوند، اما همچنان در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری‌ها هستند. علاوه بر این، کنه‌ها می‌توانند بیماری‌هایی را به گربه‌ها منتقل کنند که می‌توانند انسان را نیز آلوده نمایند، که به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان معروف هستند.

پیشگیری موثرترین راه برای جلوگیری از مبتلا شدن به کک و کنه و کاهش شیوع بیماری‌های مرتبط با آن‌هاست. خوشبختانه، صاحبان حیوانات خانگی می‌توانند با استفاده از طیف گسترده‌ای از محصولات بهداشتی و مراقبتی، حیوانات خانگی خود را از انواع انگل‌ها دور نگه دارند.

پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

داروهای پیشگیری از کک و کنه برای گربه ها چیست؟

محصولات پیشگیری از انگل‌ها(کک و کنه) به اشکال مختلفی مانند آفت کش‌ها، دافع‌ها و بازدارنده‌های رشد انگل وجود دارند. این داروها آفات را در مراحل مختلف زندگی هدف قرار می‌دهند.

هنگام انتخاب یک محصول پیشگیری کننده از کک و کنه، ضروری است که بدانید این دارو کدام انگل‌ها را هدف قرار می‌دهد. برخی از محصولات تنها بر روی یک گونه (معمولاً کک) مؤثر هستند. از آنجایی که آن‌ها فقط یک گونه را هدف قرار می‌دهند، استفاده از داروهای مختلف و اضافی برای محافظت در برابر طیف وسیع‌تری از انگل‌ها ضروری به نظر می‌رسد. اما همچنین توجه داشته باشید استفاده از چندین محصول می‌تواند گران‌تر باشد و خطر عوارض جانبی را نیز افزایش دهد.

از سوی دیگر، محصولات ترکیبی حاوی ترکیبات متعددی برای مبارزه با انواع مختلف انگل هستند. به طور معمول، هر دو (کک و کنه) را پوشش می‌دهند و حتی ممکن است محافظت بیشتری در برابر کرم قلب، کنه‌ها یا انگل های روده‌ای ایجاد کنند. میزان کنترل انگل بسته به نوع محصول و مواد فعال آن متفاوت است.

قبل از شروع هر‌گونه رژیم پیشگیرانه برای گربه‌ی خود، توصیه می‌شود با دامپزشک خود در مورد همه‌ی داروها، مکمل‌ها و اقدامات پیشگیرانه مشورت کنید، به خصوص اگر حیوان خانگی شما دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشد. برای اطمینان از اینکه:

  • کدام دارو مناسب برای گونه‌ی حیوان خانگی شماست (سگ و گربه).
  • کدام دارو برای مرحله جاری زندگی حیوان خانگی شما (توله، بزرگسال یا سالمند) طراحی شده است.
  • آیا در محدوده وزنی حیوان خانگی شما قرار می گیرد و برای وزن حیوان شما مناسب است.
  • نوع دارو به درستی تجویز شود (به عنوان مثال، جویدنی یا درمان موضعی).
  • در برابر نوع انگلی که حیوان شما به آن مبتلا است خوب محافظت می‌کند.
  • آیا باید همراه غذا مصرف شود یا به صورت جداگانه.
  • آیا سریع شروع به درمان انگال در حیوان شما می‌‌کند.
  • با روال حمام کردن حیوان خانگی شما مطابقت دارد یا خیر.

حتی اگر قبلاً از دارو استفاده کرده‌اید، عاقلانه است که داخل بسته‌بندی را مرور کنید، زیرا ممکن است هشدارها و دستورالعمل‌های دارو تغییر کرده باشند. تمام دستورالعمل‌ها را دقیقاً رعایت کنید و در صورت هرگونه سؤال با دامپزشک یا سازنده‌ی دارو تماس بگیرید.

داروهای پیشگیری از کک و کنه برای گربه

داروهای پیشگیری از کک و کنه برای گربه

چه زمانی باید از راه های پیشگیری از کک و کنه برای گربه ها استفاده کرد؟

کک‌ها و کنه‌ها می‌توانند در شرایط آب و هوایی گرم ملایم تا متوسط رشد کنند، به همین دلیل است که محافظت از حیوانات خانگی، به ویژه در ماه‌های گرم سال، بسیار مهم است. در برخی از مناطق گرمتر، این حفاظت ممکن است در تمام طول سال ضروری باشد.

حتی در مناطق معتدل‌تر، گاهی اوقات ممکن است روزهای گرم در طول ماه‌های زمستان وجود داشته باشد که فرصتی را برای بروز و رشد کک‌ها و کنه‌ها فراهم می‌کند تا خانه‌ها و حیوانات خانگی را آلوده کنند.

هنگامی که این آفات به داخل خانه شما نفوذ می‌کنند، می‌توانند به سرعت تکثیر و پخش شوند و در کف، فرش‌ها، مبلمان و سایر مناطقی که حیوان خانگی شما تردد می‌کند زندگی می‌کنند. اگر از داروهای پیشگیری کننده از کک و کنه برای گربه استفاده نکنید، کنه‌ها حتی ممکن است از حیوان خانگی شما به انسان‌های خانه منتقل شوند.

انتخاب داروی ترکیبی کک و کنه برای گربه‌ها

در حال حاضر داروهای پیشگیری کننده‌ی ترکیبی مختلفی برای گربه در دسترس است. با این حال، انتخاب بهترین محصول برای گربه شما می‌تواند گاهی چالش برانگیز باشد. همیشه توصیه می‌شود با دامپزشک خود مشورت کنید و در مورد بهترین گزینه برای حیوان خانگی خود از او راهنمایی بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید عوامل کلیدی ذکر شده در زیر را برای تصمیم گیری آگاهانه در نظر بگیرید:

توجه به نوع حیوان خانگی

درک این نکته مهم است که گربه‌ها با سگ‌ها فرق دارند. بنابراین، محصولات مخصوص سگ‌ها هرگز نباید برای گربه‌ها استفاده شوند. استفاده از چنین محصولاتی می‌تواند باعث واکنش‌های شدید و گاهی کشنده شود. یکی از نمونه‌های آن حشره‌کشی به نام پرمترین است که برای گربه‌ها سمی است و می تواند باعث لرزش، تشنج و حتی مرگ شود! همیشه قبل از استفاده از هر‌گونه درمانی برای گربه خود برچسب محصول را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که محصول برای او بی‌خطر است.

روش کاربرد دارو

گربه‌ها اغلب توسط کک و کنه گرفتار می‌شوند که می تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی ناخوشایند شود. خوشبختانه، انواع مختلفی از اقدامات پیشگیرانه برای کمک به دور نگه داشتن این موجودات مزاحم وجود دارد. دو نوع رایج داروی پیشگیری کننده از کک و کنه برای گربه ها، داروهای خوراکی و داروهای مایع موضعی هستند. داروهای خوراکی معمولاً به شکل یک قرص جویدنی هستند، در حالی که داروهای موضعی روی پوست گربه مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو نوع پیشگیری در محافظت از  گربه‌ی شما در برابر کک و کنه بسیار موثر هستند و دامپزشک شما می‌تواند به شما در تعیین اینکه کدام گزینه برای نیازهای گربه شما بهترین است کمک کند.

پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

محصولات موضعی کک و کنه برای گربه ها

مهم است به خاطر داشته باشید که برخی از محصولات موضعی ممکن است برای خانواده‌هایی که کودکان کوچک یا حیوانات خانگی متعدد دارند که ممکن است قبل از خشک شدن دارو روی پوست، با آن تماس پیدا کنند، ایمن نباشد. درمان‌های موضعی گاهی اوقات می‌توانند بوی دارویی منتشر کنند یا باعث خارش، سوزش یا ریزش موی موقت شوند. اثربخشی درمان‌های موضعی ممکن است به عواملی مانند دفعات حمام کردن و وضعیت پوست و موی گربه‌ی شما نیز بستگی داشته باشد.

محصولات خوراکی کک و کنه برای گربه ها

هنگام تجویز داروهای پیشگیری از کک و کنه برای گربه‌ی خود، مهم است که اطمینان حاصل کنید که آنها کل قرص را مصرف می‌کنند. این بدان معنی است که شما باید گربه خود را به دقت زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که دوز کامل دارو را می‌خورد، به خصوص اگر طعم قرص را دوست نداشته باشد.اگر گربه‌ی شما پس از مصرف دارو استفراغ کرد، حتما برای راهنمایی در مورد تجویز مجدد دوز و گزارش هرگونه واکنش نامطلوب احتمالی به دارو، با سازنده یا دامپزشک تماس بگیرید.

تجویز داروهای پیشگیرانه خوراکی ترکیبی با غذا ممکن است به کاهش ناراحتی معده و تسهیل جذب بهتر دارو کمک کند.

جغرافیای محل زندگی

بخش‌های مختلف جهان محل زندگی جمعیت‌های انگل متمایز و خاص آن منطقه و محل است. این انگل‌ها می‌توانند از کک و کنه گرفته تا کرم قلب و روده متفاوت باشند. بسیار مهم است که از وجود انگل‌های خاصی که در منطقه‌ی شما شایع است اطلاع داشته باشید زیرا می‌تواند به شما در ارزیابی خطراتی که این انگل‌ها برای حیوان خانگی شما دارند کمک کند.

دسترسی حیوان به فضای باز

گربه‌هایی که به فضای باز دسترسی دارند در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با کک‌ها و کنه‌ها هستند، به ویژه در مناطق جنگلی، متراکم یا مناطق آلوده در فضای باز. برای به حداقل رساندن خطر آلودگی، استفاده از داروهای پیشگیری از کک و کنه برای این گربه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

حتی اگر گربه‌ی شما بیشتر در داخل خانه باشد، باز هم خطر در کمین اوست، به خصوص در مورد نیش کک‌ها. کک‌ها می‌توانند به راحتی از طریق منافذ باز و پنجره‌ها وارد خانه‌ی شما شوند، با دیگر حیوانات خانگی در محیط حمل شوند یا حتی به لباس و کفش انسان بچسبند.

کک‌ها می‌توانند بین فضاهای مختلف زندگی در خانه‌های شهری یا مجتمع‌های آپارتمانی پخش شوند، به همین دلیل است که دامپزشکان اقدامات پیشگیری از کک و کنه را در تمام طول سال برای همه‌ی انواع حیوانات، صرف نظر از دسترسی داشتن یا نداشتن آنها به فضای باز، توصیه می‌کنند.

پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

ویژگی‌های سبک زندگی

تعداد کمی از گربه‌ها حامل یک عامل خطر ژنتیکی هستند که با یک ژن جهش یافته مرتبط است که باعث حساسیت دارویی در آن‌ها می‌شود. این گربه‌ها نمی‌توانند برخی داروهای خاص از جمله برخی از مواد تشکیل دهنده موجود در داروهای پیشگیری از کک و کنه را به طور ایمن متابولیزه کنند. بنابراین، دامپزشکان آزمایش ژن MDR-1 را در گربه‌ها پیشنهاد می‌کنند.

اگرچه به طول معمول هیچ نژاد گربه‌ی خاصی مستعد ابتلا به کک یا کنه نیست، اما گربه‌های خاصی ممکن است به دلیل شخصیت و ویژگی‌هایی که دارند، از جمله وضعیت عقیم بودن، با خطر بیشتری روبرو شوند. برخی گربه‌های عقیم نشده ممکن است بخش قابل توجهی از روز خود را در خارج از منزل سپری کنند و با محیط بیرون و حیوانات دیگر تعامل داشته باشند، در حالی که گربه‌های عقیم شده معمولاً از ماندن در خانه راضی هستند و به ندرت و فقط گاهی اوقات بیرون از خانه می‌روند. علاوه بر این، برخی از نژادها ممکن است تمایل بیشتری برای کاوش و شکار در فضای باز از خود نشان دهند.

گربه‌ی شما در چه مرحله‌ای از زندگی است؟

اگر یک بچه گربه‌ی جدید یا یک گربه‌ی کوچک دارید، بسیار مهم است که قبل از استفاده از داروهای پیشگیری کننده از کک و کنه با دامپزشک خود مشورت کنید تا بدانید کدام یک برای گربه‌ی شما مناسب و ایمن هستند. همه‌ی محصولات برای تمام مراحل زندگی یا وزن مناسب نیستند.

اکثر داروهای پیشگیرانه حداقل سن مورد نیاز 6 تا 8  هفته دارند، اما همیشه بهتر است برای اطمینان به راهنمای  داخل بسته مراجعه کنید. علاوه بر این، بسیاری از داروها حداقل وزن مورد نیاز خاصی را برای استفاده‌ی ایمن توصیه می‌کنند. دامپزشک می‌تواند به شما در تعیین محصول مناسب برای گربه‌تان کمک کند.

شرایط پزشکی

اغلب داروهای پیشگیری کننده از انگل برای حیوانات خانگی بی‌خطر هستند. با این حال، استثناهایی نیز وجود دارد که صاحبان حیوانات خانگی باید در نظر بگیرند. برخی از داروها، به ویژه ایزوکسازولین‌ها، باید با احتیاط در گربه‌هایی که سابقه‌ی تشنج یا اختلالات عصبی دارند استفاده شوند. زیرا مشاهده شده است که این داروها آستانه‌ی تشنج را کاهش می‌دهند.

قبل از انجام هر‌گونه اقدام پیشگیرانه، مهم است که با دامپزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر حیوان خانگی شما قبلاً واکنش آلرژیک به دارو داشته است، ناخوشی و یا کمبود وزن دارد، باردار یا شیرده است یا برای اهداف پرورشی در آینده در نظر گرفته شده است.

پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها

داروهای کک و کنه بدون نسخه در مقابل داروهای نسخه‌ای

داروهای پیشگیری کننده از کک و کنه بدون نسخه (OTC) معمولاً به راحتی در دسترس هستند و می‌توان آن‌ها را به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌های حیوانات خانگی بدون نسخه دامپزشک خریداری کرد. با این حال، داروهای نسخه‌ای نیاز به تجویز دامپزشک دارند و اغلب هزینه کمی بالاتر دارند.

برای اطمینان از ایمنی گربه‌ی خود صرف نظر از انتخاب یک محصول بدون نسخه یا یک محصول نسخه‌ای، با دامپزشک خود مشورت کنید. دامپزشک شما می‌تواند به روش‌های زیر در این مورد به شما کمک کند:

  • هرگونه تداخل دارویی نامطلوب بالقوه با داروهای فعلی گربه خود را شناسایی کنید.
  • هرگونه واکنش نامطلوب بالقوه مرتبط با وضعیت پزشکی فعلی گربه خود را شناسایی کنید.
  • یک محصول بهتر، ایمن‌تر و جامع‌تر برای گربه خود انتخاب کنید.
  • قبل از شروع یک رژیم پیشگیرانه مشخص کنید که آیا گربه‌ی شما نیاز به آزمایشی دارد یا خیر.
  • درک کنید که هنگام شروع اقدامات پیشگیرانه باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید.

به عنوان صاحب گربه، گزینه‌های زیادی برای محصولات بهداشتی و مراقبتی جهت پیشگیری و درمان کک و کنه برای گربه ها در دسترس دارید، اما ضروری است که قبل از آن با دامپزشک مشورت کنید. اکثر دامپزشکان محصولات تجویزی را توصیه می‌کنند، زیرا آنها علیرغم هزینه‌ی بالاتر، معمولاً برای گربه‌ی شما مؤثرتر و ایمن‌تر هستند.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دسته بندی
جدیدترین مقالات
همراه همیشگی حیوانات خانگی شما هستیم
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من