عقیم سازی سگ چیست و آیا بر رفتار آن‌ها تأثیر میگذارد؟

آیا عقیم کردن رفتار سگ‌ها را تغییر میدهد؟

به عنوان یک دوست و همراه صمیمی، سگ خانگی نقشی پررنگ در زندگی ما ایفا می‌کند. اما در بین مسئولیت‌های داشتن یک دوست چهارپا، مسئله‌ی “عقیم سازی” به عنوان یک تصمیم مهم ظاهر می‌شود. عقیم سازی سگ نه تنها یک عمل پزشکی، بلکه یک تصمیم استراتژیک است که به سلامتی، بهبود رفتار و کیفیت زندگی سگ شما کمک می‌کند.

این عمل، با زنجیره‌ای پیچیده از رویدادهای بیولوژیکی شروع می‌شود. در اثر این تصمیم، سگ خود را از تناقضات و رفتارهای ناخواسته‌ی مرتبط با دستگاه تولید مثل و دستگاه تناسلی محافظت می‌کنید. اما آیا تصمیم به عقیم سازی تنها به کنترل و کاهش تولید مثل ختم می‌شود؟ قطعا خیر. این تصمیم تا تغییرات هورمونی و حتی تغییرات در تغذیه سگ را هم شامل می‌شود.

در این مطلب از پت فودا، با یک دید گسترده به مسأله عقیم سازی سگ می‌پردازیم تا شما را به درک عمیق‌تری از این تصمیم هدایت کرده و تأثیرات آن را بر سلامت و رفتار سگ خانگی شما بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عقیم سازی سگ چیست؟

“عقیم‌سازی” به عمل جراحی برای برداشتن اندام‌های تولید مثل حیوانات ماده یا برداشتن بیضه‌ی حیوان نر گفته می‌شود. هر دو عمل در حالی انجام می‌شود که حیوانات تحت بیهوشی قرار دارند. بسته به سن، اندازه، سلامتی و واکنش حیوان به بیهوشی، دامپزشک ممکن است حیوان خانگی شما را برای مدتی از چند ساعت تا چند روز تحت نظر نگه‌دارد.

روش‌های متعددی برای انجام عقیم کردن حیوانات خانگی وجود دارد که در اکثر موارد، تمامی اندام‌های تولید مثل به صورت جراحی برداشته می‌شوند.

عقیم کردن حیوانات خانگی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر افزایش بی‌رویهٔ جمعیت حیوانات خانگی و همچنین بهبود بهداشت آن‌ها آغاز شد. در حالی که عقیم‌سازی سگ‌ها احتمال ابتلا به سرطان‌های تخمدان و پستان، بیماری‌های پروستات و پیومترا را کاهش می‌دهد، از طرفی باعث کاهش یا حذف کامل رفتارهای نامطلوب اجتماعی در سگ‌ها نیز می‌گردد.

عقیم سازی سگ ها و تغییرات رفتاری

تاثیرات متنوع تغییرات هورمونی بر رفتار سگ‌ها

در طی تغییرات هورمونی، هم سگ‌های نر و هم ماده در معرض تاثیرات مختلفی قرار می‌گیرند که هر کدام ویژگی‌های رفتاری منحصربه ‌فرد خود را به جای می‌گذارد.

  1. پرخاشگری قلمرویی: غریزه‌ی ابتدایی برای حفاظت از قلمرو شخصی در برابر دوست یا دشمن. این رفتار معمولاً در مرزهای خانه یا گاهی اوقات در محدوده‌ی خانه سگ شما آشکار می‌شود. به ندرت در توله سگ‌ها ظاهر می‌شود و عمدتاً با آزاد شدن هورمون‌های تولیدمثلی در دوران نوجوانی بروز می‌کند.
  2. رفتارهای اجتماعی نامطلوب: قوز کردن و افزایش میل جنسی. رفتارهایی که مغایر با هنجارهای اجتماعی هستند.
  3. سرگردانی و فرار: هورمون‌ها تاثیر مهمی بر تکاپو برای تولیدمثل دارند و سگ‌ها را برای یافتن جفت احتمالی به سرگردانی و فرار از محدوده‎‌شان سوق می‌دهند. سگ‌های عقیم نشده نه تنها گرایش بیشتری به سرگردانی و پرسه زنی دارند بلکه فواصل بیشتری را نیز برای این جستجو طی می‌کنند.
  4. نشانه ‌گذاری سگ: رفتاری منحصر به فرد در سگ‎‌ها که ارتباط تنگاتنگی با هورمون‌های جنسی دارد و به عنوان ابزاری ارتباطی برای تلاش جهت یافتن جفت یا ادعای مالکیت قلمرو یا جفت اختصاص‌یافته به کار می‌رود.
  5. سوارشدن: این رفتار در سگ‌ها با افزایش میل جنسی تشدید می‌شود و در لحظات شادمانی بسیاری از سگ‌ها ظاهر می‌شود. فراگیری آن با طولانی‌تر شدن وضعیت عقیم نشدن سگ ریشه‌دارتر می‌شود.
  6. پرخاشگری نسبت به سگ‌های دیگر: در حالی‌ که ممکن است دلایل متعددی باعث وقوع پرخاشگری سگ‌ها نسبت به هم‌نوعان خود شود، هورمون‌های جنسی به‌طور قابل‌توجهی بر شدت و مدت چنین رفتارهایی تأثیر می‌گذارند. سگ‌های نری که عقیم نشده‌اند، گرایش بیشتری به پرخاشگری علیه سگ‌های هم‌جنس از خود نشان می‌دهند.
  7. برانگیختگی بیش از حد: هیجان زیاد و کنترل نشده به برانگیختگی بیش از حد منجر می‌شود که یک نمود رفتاری در سگ است که توسط هورمون‌های جنسی تشدید می‌شود.
  8. حفاظت از منابع: مشابه پرخاشگری، حفاظت از منابع به دلایل متعددی رخ می‌دهد، حیوانات عقیم نشده این رفتار را با فراوانی و شدت بیشتری از خود نشان می‌دهند.

در عقیم سازی سگ خانگی

درک عقیم سازی، یک جراحی حیاتی

عقیم سازی از نظر علمی به معنای برداشتن اندام‌های تولید مثلی حیوان است. این روش دقیق که انجام آن به دستان ماهر یک دامپزشک مجاز و مجرب سپرده می‌شود، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه روتین و عادی شناخته می‌شود. علاوه بر نقش اساسی آن در جلوگیری از بارداری‌ها و تولید مثل ناخواستهٔ سگ‌ها، عقیم سازی به عنوان عملی جهت محافظت حیوانات خانگی در برابر طیف وسیعی از بیماری‌های بالینی نیز نقش مهمی دارد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انواع سرطان‌ها (تخمدان، پستان و پروستات)
  2. بیماری‌های هورمونی (پیومترا، بارداری‌های کاذب)
  3. عفونت‌های احتمالاً فلج‌کننده

زمان مناسب جهت عقیم سازی بسته به عوامل متعددی از جمله نژاد، سن، مزاج و غیره متغیر است. بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید تا مناسب‌ترین زمان برای این عمل حیاتی جهت حفظ سلامتی سگ عزیزتان در بلند مدت مشخص شود.

تاثیرات عقیم سازی بر رفتار سگ‌ها

سگ‌های عقیم نشده طیفی از رفتارها را که تحت تأثیر نوسانات هورمونی آنهاست، از خود نشان می‌دهند. علاوه بر مزایای بهداشتی، رفتارهای اجتماعی نامطلوب در سگ‌ها پس از عقیم سازی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. این تأثیرات شامل موارد زیر می‌شود:

  1. پرخاشگری نسبت به دیگر سگ‌ها: عقیم سازی منجر به کاهش چشمگیر بیش از نیمی از گرایش‌های پرخاشگرانه، به ویژه در سگ‌های نر می‌شود.
  2. تمایل به پرسه زنی: پس از عقیم سازی، تمایل به پرسه زنی هم در سگ‌های نر و هم ماده کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. به این ترتیب خطراتی مثل تصادفات یا گم شدن در آنها را کاهش می‌دهد.
  3. نشانه‌گذاری سگ: عقیم سازی سگ نر قبل از شروع رفتارهای نشانه‌گذاری، گرایش به این رفتار را تقریباً 2٪ کاهش می‌دهد. با این حال، چالش ترک این ویژگی در مورد سگ‌های مسن‌تری که درگیر عادات نشانه‌گذاری هستند افزایش می‌یابد و اصلاح آن ممکن است تا حد زیادی دشوار یا غیر قابل انجام باشد.
  4. سوار شدن، قوز کردن و افزایش میل جنسی: رفتارهای سه‌گانه‌ی سوارشدن، قوز کردن و افزایش میل جنسی پس از عقیم سازی بیش از 50٪ کاهش می‌یابد و چشم‌انداز کلی رفتار سگ را تغییر می‌دهد.

تاثیر عقیم سازی بر رفتار سگ خانگی


تاثیرات دیگر عقیم سازی بر رفتار سگ‌ها

کاهش برخی رفتارها پس از عقیم سازی ریشه در کاهش سطوح هورمون‌های تولید مثلی، به‌ویژه تستوسترون و استروژن در سگ شما دارد. درک این نکته حیاتی است که علی‌رغم عقیم کردن، حضور این هورمون‌ها همچنان ادامه می‌یابد (اگرچه به شکلی تثبیت شده‌تر و فاقد نوسانات طبیعی و ذاتی حیوانات با اندام‌های تولیدمثلی سالم).

در بررسی رفتار سگ‌ها، عوامل تأثیرگذار متعددی وجود دارد که عقیم سازی تنها یک قطعه از این پازل رفتاری محسوب می‌شود. برخی از ویژگی‌های نژادی، گرایش‌های ژنتیکی، حساسیت نسبت به رفتارهای خاص و بیماری‌ها نیز موجب بروز رفتارهای خاصی می‌شوند.

عقیم سازی سگ در حالی که بر رفتارهای نامطلوب تأثیر چشمگیر می‌گذارد، از طرفی آسیب‌پذیری سگ را در برابر افزایش وزن ناخواسته افزایش می‌دهد. این تغییر مربوط به کاهش سطح فعالیت سگ نبوده بلکه بازتاب سلسله علت‌های بیولوژیکی پیچیده‌ایست که پس از عقیم سازی رخ می‌دهند. درحالی‌که سگ ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی اشتهای بیشتری از خود نشان دهد، اما واقعیت این است که نیاز بدن او به کالری نسبت به اشتهای زیاد و سیری ناپذیرش کاهش یافته است. از این رو احتمالا لازم است تغییراتی در غذای سگ بدهید و برنامه غذایی متناسب با وضعیت جسمانی او تدوین کنید.

در زمینه عقیم سازی، توجه به یک نکته‌ی مهم حیاتی است:
بقایای هورمونی همچنان در بدن سگ‌ها باقی می‌مانند و به طور کامل حذف نمی‌شوند. با این‌حال، رفتار آن‌ها تغییرات قابل‌توجهی می‌کند و از نوسانات هوس بازی و دمدمی مزاجی که در حیوانات دارای اندام‌های تولید مثلی سالم شاهد هستیم، اجتناب می‌کنند.

توجه به این نکته حیاتی است که درحالیکه ممکن است برخی رفتارها از طریق عقیم سازی تعدیل یا کاهش یابند، برخی از آن‌ها از طریق یادگیری و گذشت زمان در سگ نهادینه شده‌اند. در حالی که عقیم سازی می‌تواند این رفتارها را تعدیل کند، اما برای حذف و برطرف کردن کامل برخی از آن‌ها ممکن است نیاز به مداخله‌ی رفتار درمانی باشد.

در نهایت، آیا باید سگ خانگی خود را عقیم ‌کنید؟

عقیم کردن تنها راه قطعی برای ممانعت از بارداری‌های برنامه‌ریزی‌نشده و ناخواسته هم در سگ‌ها و هم در گربه‌هاست. با این حال، فرای کارایی پیشگیری از بارداری آن، این جراحی به عنوان پایه‌ای برای افزایش رفاه و سلامتی کامل و بهبود رفتار سگ عزیزتان به شمار می‌رود.

هنگامی که با تصمیم برای عقیم سازی سگتان  دست و پنجه نرم میکنید، مشاوره با دامپزشکتان بسیار مهم است. از طریق این تلاش و همکاری مشترک، دامپزشکتان می‌تواند ارزیابی جامعی را  ترتیب دهد که عوامل منحصر به فرد سگ شما را بررسی می‌کند و از این طریق امکان مدیریت هدفمند مسائل مرتبط با سلامتی و رفتار سگ را پس از عقیم سازی فراهم می‌سازد.

عقیم سازی سگ خانگی

سوالات متداول

  1. عقیم سازی سگ چیست؟
    پاسخ: عقیم سازی سگ عمل جراحی است که با برداشتن اندام‌های تولید مثل حیوان، توانایی آنها برای تولید مثل و باردار شدن را از بین می‌برد.
  2. بهترین زمان برای عقیم کردن سگ چه زمانی است؟
    پاسخ: به طور کل، عقیم سازی سگ بهتر است در سنین نوجوانی و جوانی انجام شود، اما مشاوره با دامپزشک در مورد زمان مناسب بسیار حیاتی است.
  3. آیا عقیم سازی بر رفتار سگ تأثیر می‌گذارد؟
    پاسخ: بله، عقیم سازی می‌تواند بر برخی از رفتارهای ناخواسته مانند قوز کردن و سوار شدن تأثیر مستقیم بگذارد.
  4. چه تفاوتی بین عقیم سازی سگ نر و ماده وجود دارد؟
    پاسخ: تفاوت اصلی این است که در عقیم سازی سگ نر، بیضه‌ها حذف می‌شوند و در عقیم سازی سگ ماده، رحم و دستگاه تولید مثل خارج می‌شود.
  5. آیا عقیم سازی باعث ایجاد تغییرات در وزن سگ می‌شود؟
    پاسخ: بله، پس از عقیم سازی، تغییرات هورمونی ممکن است به عنوان یک علتی بر افزایش وزن ظاهر شوند.
  6. آیا عقیم سازی بر سلامت عمومی سگ تأثیر می‌گذارد؟
    پاسخ: بله، عقیم سازی می‌تواند برخی از مشکلات سلامتی مانند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد.
  7. عمل عقیم سازی سگ شامل چه مراحلی می‌شود؟
    پاسخ: مراحل عقیم سازی شامل مشورت با دامپزشک، آماده ‌سازی سگ برای عمل جراحی، انجام جراحی توسط دامپزشک و دوره مراقبت پس از جراحی برای بهبود سریعتر می‌باشد.
  8. آیا سگ‌های نژاد کوچک هم نیاز به عقیم سازی دارند؟
    پاسخ: بله، سگ‌های کوچک نیز ممکن است به عقیم سازی نیاز داشته باشند، اگرچه ممکن است دامپزشک بر اساس نوع و سن سگ توصیه‌های خاصی به شما بکند.
  9. آیا ممکن است عقیم سازی تأثیرات جانبی داشته باشد؟
    پاسخ: بله، ممکن است تغییرات در هورمون‌ها و رفتار سگ بعد از عقیم سازی رخ دهد، اما این تغییرات معمولا بسیار ملایم و قابل کنترل و مدیریت هستند.
  10. عقیم سازی چه تأثیری بر تغییرات هورمونی سگ دارد؟
    پاسخ: عقیم سازی می‌تواند تغییراتی را در سطح هورمون‌ها ایجاد کند که بر روی رفتارها، اشتها و تعاملات اجتماعی سگ شما تأثیر می‌گذارد.

پت شاپ پت فودا ارائه دهنده بهترین و به‌روزترین محصولات خارجی و ایرانی

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دسته بندی
جدیدترین مقالات
همراه همیشگی حیوانات خانگی شما هستیم
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من