گربه ها از چه چیزهایی می ترسند؟ ۱۰ ترس و اضطراب رایج در گربه ها

گربه ها از چه چیزهایی می ترسند؟

هنگامی که صحبت از درک رفتارهای گربه‌ها میشود، اغلب موجوداتی مرموز به نظر می‌رسند. آنها در حالی که می‌توانند دوستانه، مهربان و عاشق باشند، همچنین ممکن است رفتارهایی که کمتر مطلوب است را از خود نشان دهند، مانند پرخاشگری یا پنهان شدن. در نظر گرفتن این رفتارها و پرداختن علل بوجود آمدن آنها در گربه بسیار مهم است.

قبل از اینکه فرض را بر این بگیریم که یک مشکل رفتاری صرفاً رفتاری و مربوط به خلق و خوی گربه است، بهتر است که با مشورت با دامپزشک خود، از عدم احتمال وجود هر گونه دلیل پزشکی مطمئن شویم. درک دلایل پایه‌ای و اصلی اعمال گربه‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین مراقبت را از او به عمل آورید و هر گونه رفتار ناخواسته را به طور مؤثر برطرف نمایید.

چه چیزی باعث ترس و اضطراب در گربه ها می‌شود؟

ترس و اضطراب در گربه‌ها می‌تواند از منابع متعددی سرچشمه بگیرد، از جمله ژنتیک، رفتار و سلامت گربه مادر و همچنین تجربیاتی که از بدو تولد تا زمانی که وارد زندگی شما می‌شوند، با آن‌ها روبرو شده اند.

اغلب ممکن است هرگز به طور کامل از تجربیات گذشته آن‌ها با خبر نشویم و آنها را درک نکنیم، که این امر درک ترس و اضطراب در گربه ها را دشوار می‌سازد.

اجتماعی شدن مناسب در کاهش ترس و اضطراب در گربه‌ها ضروری است.

گربه‌های خوب اجتماعی شده – آن‌هایی که از سن کم در معرض گربه‌های دیگر، افراد و سگ‌ها قرار گرفته‌اند – ترس و اضطراب کمتری از خود نشان می دهند. این قرار گرفتن در معرض عوامل اجتماعی و محیطی باید مثبت باشد و با پاداش‌هایی برای رفتار خوب همراه باشد، مانند دادن تشویقی به گربه‌.

دوره بحرانی برای اجتماعی شدن در گربه‌های جوان بین ۲ تا ۱۲ هفتگی است. گربه‌هایی که در این مدت به درستی اجتماعی نشده‌اند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به رفتارهای مرتبط با ترس و اضطراب باشند. رفتار مشکل‌ساز در گربه‌ها دلیل اصلی تحویل آن‌ها به پناهگاه‌های حیوانات است، جایی که آن رفتارهای ناخواسته اغلب بدتر و شدیدتر می‌شوند.

ترس در گربه‌ها اغلب از طریق اجتناب از ارتباط گرفتن و پنهان شدن نشان داده می‌شود، اما همچنین می‌تواند در رفتارهای تهاجمی مانند گاز گرفتن، خراش دادن، خرناس کشیدن یا غرش کردن نمایان شود. اضطراب از سوی دیگر، به صورت عصبی بودن یا نگرانی زمانی که گربه خطر یا تهدیدی را پیش‌بینی می‌کند، دیده می‌شود. اضطراب و ترس اغلب با هم در گربه‌ها رخ می‌دهند و می‌توانند منجر به همان رفتارهای ناخواسته شوند.

ترس و اضطراب طولانی مدت همچنین ممکن است منجر به رفتارهای تکراری مانند بیش از حد تمیز کردن خود شود، که می‌تواند باعث عفونت‌های پوستی و ایجاد زخم روی بدن گربه شود.

رایج‌ترین ترس‌ها و اضطراب‌ها در گربه‌ها

رایج‌ترین ترس‌ها و اضطراب‌ها در گربه‌ها

۱. صداهای بلند

محرک‌های رایج ترس و اضطراب در گربه‌ها شامل صداهای بلندی مانند:

– آتش‌بازی

– رعد و برق

– جاروبرقی

– سشوار

-موسیقی با صدای بلند

گربه‌ها حس شنوایی تقویت شده‌ای دارند و احتمالاً به دلیل وجود چین‌های متعدد در گوش‌هایشان است که حساسیت آن‌ها را نسبت به صداهای با فرکانس بالا افزایش می‌دهد. این شنوایی تقویت شده، صداهای بلند را به یک محرک رایج برای ترس و اضطراب تبدیل می‌کند، عمدتاً به این دلیل که گربه‌ها ممکن است منبع صدا را درک نکنند و هر صدای بلندی را خطر تلقی کنند.

فوبیای صدا را می‌توان با معرفی تدریجی صداهایی که ترس گربه را برمی‌انگیزند در حجم کم، و سپس افزایش آهسته هم حجم صدا و هم زمان قرار گرفتن در معرض آن، در گربه برطرف کرد.

۲. غریبه‌ها

گربه‌ها همچنین حس بویایی قوی ای دارند که از آن برای شناسایی افراد، مکان‌ها و اشیاء استفاده می‌کنند. وقتی یک فرد جدید یا غریبه وارد خانه می‌شود، بوها و مناظر ناآشنا را معرفی می‌کند که می‌تواند به طور غریزی حس احتیاط را در گربه‌ها برانگیزد. تجربیات منفی گذشته، مانند سوء استفاده یا غفلت در نگهداری گربه نیز می‌تواند منجر به ترس و اضطراب در گربه‌ها شود. غلبه بر این ترس نیازمند صبر زیاد و تقویت حس مثبت در گربه است. به عنوان مثال، اینکه مهمانان به آرامی روی زمین بنشینند و مقداری تشویقی گربه داشته باشند، می‌تواند به گربه‌ها کمک کند تا متوجه شوند که افراد غریبه می‌توانند دوست باشند نه دشمن یا تهدید.

گربه ها از چه چیزهایی می ترسند

۳. آب

گربه‌ها و آب از دیرباز دشمنان خونی به حساب می آیند! اما چرا؟ با نگاهی به نسل گربه‌ها،  در میابیم بسیاری از اجداد آن‌ها در محیط‌های خشک زندگی می‌کردند که در آن آب کمیاب بود. در نتیجه، آب چیزی نبود که آن‌ها به طور طبیعی در معرض آن قرار بگیرند و به آن عادت کنند. گربه‌ها همچنین در تمیز کردن خود بسیار خوب و ماهر هستند و نیاز کمی به حمام دارند یا اصلا نیازی به آن ندارند، که این امر قرار گرفتن آن‌ها در معرض آب را از سنین پایین محدود می‌کند. علاوه بر این، موهای خیس شده می‌تواند برای اکثر گربه‌ها ناراحت‌کننده باشد و برای آنها وزن اضافی ایجاد می‌کند، که فرار از شکارچیان را در طبیعت برای آن‌ها دشوارتر می‌کند. این عدم آشنایی با آب، ترس و اضطراب بسیاری از گربه‌ها از آب را توجیه میکند.

۴. تغییرات در محیط زندگی‌

گربه‌ها موجوداتی به شدت عادت‌پذیر هستند و به مقاومت زیاد در برابر تغییرات شناخته می‌شوند. هر تغییری در محیط زندگی‌ گربه می‌تواند باعث ترس و اضطراب در آن‌ها شود. مانند:

  • خاک گربه جدید
  • جعبه خاک جدید یا تغییر محل آن
  • مبلمان جدید
  • نقل مکان به خانه جدید
  • ورود نوزاد یا حیوان جدید
  • تغییر در زمان یا مکان غذا دادن
  • سفر
  • قرار گرفتن در معرض بوهای جدید مانند مواد شوینده، عطر، یا شمع‌های معطر

چنین تغییراتی می‌تواند به عوامل استرس‌زای بزرگی برای گربه‌ها تبدیل شود که می‌تواند منجر به رفتارهای ناخواسته گردد.

۵. حیوانات دیگر

آوردن یک حیوان خانگی جدید به خانه می‌تواند تجربه‌ای استرس‌زا برای گربه‌ها باشد. معرفی مناسب حیوان خانگی جدید به گربه‌تان باید یک فرآیند تدریجی و آهسته باشد. گربه‌هایی که تنها حیوان خانگی در خانواده بوده‌اند ممکن است به طور خاص نسبت به قلمرو خود محافظت‌کننده باشند و پذیرش یک حیوان خانگی جدید را چالش‌برانگیز بیابند. برای آسان‌تر کردن معرفی، مهم است که قبل از اجازه دادن به آن‌ها برای ملاقات رو در رو، به گربه‌تان اقلامی را که حامل بوی حیوان خانگی جدید هستند ارائه دهید تا با بوی آن آشنا شود.

چه چیزی باعث ترس و اضطراب در گربه ها می‌شود

۶. انسان‌های جدید

هنگام معرفی اعضای جدید خانواده، گربه‌ها می‌توانند سطوح بالایی از استرس را تجربه کنند. مطالعات نشان می‌دهد که آوردن یک فرد جدید به خانواده اغلب باعث ترس و اضطراب بیشتری در گربه‌ها نسبت به معرفی یک حیوان خانگی دیگر می‌شود.

گربه‌های ماده بیشتر مستعد نشان دادن رفتارهای پرخاشگرانه ناشی از ترس و اضطراب نسبت به گربه‌های نر هستند. جالب است که سن فرد جدید در خانه به نظر نمی‌رسد تأثیری بر سطح استرس یا اضطرابی که گربه نسبت به آن‌ها تجربه می‌کند، داشته باشد.

۷. مراجعه به کلینیک دامپزشکی

ترس و اضطراب در گربه‌ها اغلب توسط مراجعه به دامپزشک ایجاد می‌شود، چه برای معاینات روتین و چه زمانی که بیمار هستند. تحقیقات نشان می‌دهد گربه‌هایی که معاینات سالانه منظم با دامپزشک خود دارند، معمولاً ترس و اضطراب کمتری را در طول این مراجعات تجربه می‌کنند. از طرف دیگر، گربه‌هایی که بیش از دو سال دامپزشک را ندیده‌اند، احتمال بیشتری دارد که به دلیل ترس و اضطراب شدید، از خود پرخاشگری نشان دهند.

قرارهای منظم دامپزشکی نه تنها به نظارت بر سلامت گربه‌تان کمک می‌کند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا به محیط کلینیک عادت کنند و در نتیجه در مراجعات آینده استرس کمتری را تجربه کنند.

۸. فضاهای محدود

بسیاری از گربه‌ها می‌توانند هنگام محصور شدن در فضاهای کوچک احساس اضطراب و ترس کنند. در حالی که برخی گربه‌ها از یک پناهگاه دنج لذت می‌برند، اما ناتوانی در ترک آن می‌تواند باعث استرس زیادی برای آنها شود. برای اکثر گربه‌ها، باکس حمل کننده‌شان استرس‌زاترین فضای محدود است. بسیاری از گربه‌ها به دلیل ارتباطات منفی با مراجعات نادر به دامپزشک، سفر، صداهای بلند و بوها و صداهای ناآشنا، از باکس حمل کننده‌شان متنفرند.

برای کمک به گربه‌تان جهت عادت کردن به باکس حمل، سعی کنید آن را در معرض دید و باز نگه دارید تا گربه‌تان بتواند از آن بازدید کند. همچنین می‌توانید سعی کنید برخی وعده‌های غذایی را در آن به گربه بدهید، به او تشویقی بدهید یا یک اسباب بازی در اختیار گربه‌تان قرار دهید. ارائه یک پتو یا تی‌شرت که بوی فرد مورد علاقه‌شان را می‌دهد نیز می‌تواند به آرامش گربه در باکسش کمک کند. همچنین میتوانید از اسپری های ضد استرس در باکس نیز استفاده کنید.

ترس و اضطراب در گربه‌ها

۹. خیارها

یک ویدیوی اینترنتی ویروسی از سال‌ها پیش این ایده را رواج داد که گربه‌ها از خیارها می‌ترسند. این ویدیوها گربه‌هایی را نشان می‌داد که با دیدن خیار غافلگیر شده و با ترس واکنش شدید نشان می‌دادند، به طوری که به بالا می‌پریدند.

نظریه‌های مختلفی درباره دلیل این واکنش گربه‌ها وجود دارد، مانند این که خیار شبیه مار است که یک شکارچی طبیعی برای گربه‌هاست. با این حال، یک متخصص رفتاری دامپزشکی گربه در مرکز سلامت گربه دانشگاه کورنل این نظریه را ارائه داده که ترس گربه از خیارها احتمالاً فقط یک واکنش غریزی به هر شیء جدید است. احتمال اینکه که ترس گربه ناشی از ماهیت ناشناخته شیء (خیار) باشد بیشتر است تا خود خیار!

۱۰. کمبود مکان‌های مخفی شدن و پناه گرفتن

ایجاد یک پناهگاه امن برای گربه‌تان برای سلامت کلی و شادی او ضروری است. گربه‌ها برای دور کردن احساسات ترس و اضطراب به این مکان‌های دنج و آرام متکی هستند و در پناهگاه خاص خود آرامش و محافظت پیدا می‌کنند. آن‌ها اغلب به سمت مناطق کوچک، پنهان یا جاهای مرتفع در خانه جذب می‌شوند. بدون این پناهگاه‌ها، گربه‌ها ممکن است رفتارهای ناخواسته‌ای از خود نشان دهند. با فراهم کردن یک مکان مخفی امن برای گربه‌تان، همراه با دو نقطه ورود و خروج، می‌توانید به او کمک کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشند و کمتر در معرض دید باشند، که این امر در نهایت اضطراب و ترس آن‌ها را کاهش می‌دهد.

چگونه از ترس و اضطراب در گربه جلوگیری کنیم

چگونه از ترس و اضطراب در گربه جلوگیری کنیم

ترس و اضطراب در گربه‌ها را می‌توان به روش‌های مختلفی پیشگیری کرد. برخی از راهکارهای موثر برای کمک به بچه گربه یا گربه‌تان برای احساس راحتی و اضطراب کمتر در زیر آورده شده است:

۱. مواجهه زودهنگام و عادت کردن به چیزهای مختلف: ایده خوبی است که بچه گربه‌ها را از سنین پایین به تدریج با صداها و موقعیت‌های مختلف آشنا کنیم که به این عمل حساسیت زدایی می گویند. این کار می‌تواند از ترسیدن آن‌ها از چیزها و افراد جدید در آینده جلوگیری کند. به عنوان مثال، می‌توانید به آرامی آن‌ها را به صدای جاروبرقی و ملاقات با افراد جدید عادت دهید.

۲. ایجاد ارتباطات مثبت: اگر گربه‌تان از چیزی ترسیده یا مضطرب است، می‌توانید با دادن تشویقی یا تلاش در آرام کردن او هنگام مواجهه با آن چیزها، کمک کنید تا احساس بهتری نسبت به این شرایط پیدا کند. این کار می‌تواند به گربه تان کمک کند تا به تدریج آن چیزها را مثبت تلقی کنند نه ترسناک.

۳. مکان‌های امن: مهم است که گربه‌تان هنگامی که احساس ترس و اضطراب می‌کند، جاهای دنج آرام و امنی برای رفتن و پناه گرفتن داشته باشد. این فضاها باید برای حیوانات خانگی دیگر یا افراد خانه ممنوع باشند تا گربه اطمینان حاصل کند که این محل صرفاً برای اوست و در آن کاملاً امن است.

۴. حفظ ثبات: اعلب گربه‌ها ثبات را دوست دارند، پس سعی کنید تا حد امکان محیط زندگی‌شان و شرایط را برایشان ثابت نگه دارید. این شامل استفاده از یک نوع خاک گربه و نگه داشتن ظرف خاک گربه در یک مکان ثابت و همچنین محل ثابت غذا دادن می شود. قابل پیش‌بینی بودن شرایط می‌تواند سطح استرس را برای گربه‌تان کاهش دهد.

۵. مکمل‌ها: مکمل‌های خاصی وجود دارند که برای کاهش ترس و اضطراب در گربه‌ها طراحی شده‌اند. اگر گربه‌تان کمی مضطرب به نظر می‌رسد، دامپزشک‌تان می‌تواند گزینه‌هایی را پیشنهاد دهد تا مناسبترین مکمل را برای گربه تان انتخاب کنید.

۶. داروهای تجویزی: اگر گربه‌تان بسیار مضطرب است و روش‌های دیگر با گذشت زمان کمکی نکرده‌اند، داروهایی وجود دارند که دامپزشک‌تان می‌تواند برای او تجویز کند. این داروها ممکن است باعث خواب‌آلودگی و تغییرات در رفتار گربه شوند، از این رو باید با دقت و تحت نظر دامپزشک استفاده شوند.

۷. مشاوره با دامپزشک: اگر گربه‌تان علائم ترس یا اضطراب نشان می‌دهد، همیشه ایده خوبی است که ابتدا با دامپزشک‌تان صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند با انجام معاینات احتمال هر گونه مشکل پزشکی را رد کنند و به شما مشاوره دهند که چگونه به گربه‌تان کمک کنید تا احساس بهتری داشته باشد.

اشتراک گذاری مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دسته بندی
جدیدترین مقالات
همراه همیشگی حیوانات خانگی شما هستیم
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من